وبلاگ تفریحی و سرگرمی

با سلام . در این وبلاگ سعی شده تا لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای شما دوستان عزیز فراهم بشه ... شاد و سربلند باشید

وبلاگ تفریحی و سرگرمی

با سلام . در این وبلاگ سعی شده تا لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای شما دوستان عزیز فراهم بشه ... شاد و سربلند باشید

درخواست عجیب یکی از هفته نامه ها از مردم !!!



 

در پی برگزاری یک همه پرسی توسط بانک مرکزی ایران برای انتخاب یک نام واحد و کسر چند صفر از پول ملی یکی از هفته نامه ها در تیتر صفحه اول خود این چنین نوشت

 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 

 بله درسته واژهای نامأنوس پارس و پارسه و حتما هم "واژه کاملا مأنوس روسی تومان "

خوب با دیدن این تیتر بسیار عجیب به تکاپو افتادیم که یه اطلاعات مختصر و مفید در اختیار شما هم میهنان گرامی بگذاریم تا شما با خرد و دانش خود بتوانید گزینه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید .



1.ریال

ریال از کملهٔ اسپانیایی و پرتقالی "real" وارد فارسی شده‌است که هم به معنی «شاهی» است، هم نام سکهٔ نقره رایج در آن دو کشور و در سرزمینهای وابسته به آن بود. این واژه از کلمه لاتینی «رگالیس» (regalis) به معنی شاهنشاهی می‌آید که صفتی است از اسم «رکس» (rex) به معنی شاه. کلمه انگلیسی «رویال» (royal) هم ریشه با "real" اسپانیایی و پرتغالی است.

سکه نقره با نام ریال در اسپانیا از سالِ ۱۴۹۷ تا ۱۸۷۰ میلادی ضرب می‌شد. ریال همچنین واحدِ پولِ بسیاری از مستعمره‌های اسپانیا بود، مثلاً برزیل تا سالِ ۱۹۹۴ واحدِ پولش ریال بود یا به تلفظِ محلی رییِل. در سال بعد یعنی۲۷ اسفند ۱۳۰۸ در زمان رضاشاه، طبق قانون تعیین واحد و مقیاسِ پولِ قانونیِ ایران، ریال به جای قران با وزن خالص ۳۶۶۱۱۹۱/۰ گرمْ طلا انتخاب شد.


2.تومان

تومان وام‌واژه‌ای از زبان مغولی (به خط سیریلیک: түмэн) به معنای ده هزار است. در بخش‌بندی‌های لشگری به ده هزار سرباز، تومان گفته و فرمانده آن را امیرتومان می‌نامیدند. این واژه پس از سدهٔ هفتم هجری در سرزمین ایران متداول گردید و از آن زمان (۸۰۰ سال پیش) تاکنون مهمترین واحد پولی ایران به شمار می‌آید.

تومان به عنوان واحد پولی جزئی از تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی ایران شده است و این پیشینهٔ تاریخی و تمدنی تومان در ایران باعث شده است که با وجود کنار گذاشتن رسمی تومان در سال ۱۳۰۸ (زمان رضاشاه پهلوی) و جایگزینی واحد پولی اسپانیایی ریال به جای آن، مردم واحد پولی فرنگی و نامأنوس ریال را به کار نگرفتند و ۱۰ ریال را برابر ۱ تومان گرفتند. با وجود گذشت سالیان بسیار هنوز واحد ریال بین مردم ایران جا نیفتاده است و همان واحد تاریخی تومان کاربرد دارد.



3.پارسی

پارس دارای دو معنی و مفهوم گوناگون است. پارس یکی در معنی نام قوم و ایالتی در جنوب مرکزی ایران و کرانهٔ خلیج فارس بوده‌است، و دیگری با کاربرد گسترده‌تری نام اقوام و ملت‌های دشت و بلندی‌های ایران و شامل مرزهای امپراتوری پارس می‌شود و برابر با نام ایران است.

در شاهنامه بیشتر از ۷۲۰ بار نام ایران و ۳۵۰ بار نیز نام ایرانی و ایرانیان بکار رفته اما در دنیای غرب، در رم و یونان قدیم به جای ایران نام پرسیس را به کار می‌بردند در حالی که پارس از نظر جغرافیایی تنها یک ایالت ایران بوده‌است و در جغرافیای دوره اسلامی نیز به منطقه جنوب ایران گفته می‌شده‌است. سرزمین البته بارها بزرگ‌تر از استان کنونی فارس بوده‌است و سراسر کرانهٔ خلیج فارس، هرمزگان، یزد، بخشی از اصفهان و بخشی از استان کنونی کرمان را نیز در بر می‌گرفته‌است. در قدیم همهٔ کرانهٔ خلیج فارس و دریای عمان با نام دریای فارس یا دریای پارس شناخته می‌شده‌است.


4.دریک

دریک سکه ٔ زر در دوره هخامنشی، با وزن ۸/۳۵ تا ۸/۴۲ گرم بوده‌است. بریک طرف آن نگاره‌ای از یک کماندار هخامنشی در حال دویدن است که کمانی در دست چپ و نیزه‌ای در دست راست دارد. ضرب این سکه را جزو اصلاحات پولی داریوش یکم هخامنشی برشمرده‌اند، ولی برخی باور دارند که دریک پیش از زمان او هم ضرب می‌شده‌است. آنچه مسلم است اینک ضرب سکه ٔ زر از امتیازهای ویژه شاه بود. گمان می‌رود تاریخ نخستین ضرب سکه دریک ۵۱۴ پیش از میلاد باشد.
در زمان هخامنشیان هیچ‌یک از ساتراپ‌ها و فرمانداران محلی حق نداشتند بدون پروانه داریوش به نام خود سکه زنند، تنها اجازه داشتند با پروانه داریوش سکهٔ نقره بزنند، چرا که ضرب سکهٔ دریک در انحصار مرکز بود.

 


 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 نگاره بازسازی شده از سکه دریک

نامأنوس یعنی چه؟

اگر منظور این دوستان ما از نامأنوس بودن واژه ها بی کاربرد بودن آنهاست باید خدمت شان عرض کنم که واژه تومان هم در بدو ورود به ایران برای ایرانی ها یک واژه نامانوس (بی کاربرد) بوده که ماایرانی ها به این واژه کاربرد بخشیدیم و همان گونه که به واژه غریب تومان کاربرد بخشیدیم خواهیم توانست به واژه پارسی نیز کاربرد بخشیم.
 

 www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
 
 
و این هم آخرین نتایج انتخاب شده توسط هم میهنان گرامی

دوستانی که مایل به شرکت در این نظر سنجی هستند میتوانند به سایت زیر مراجع کنند

http://reform.cbi.ir

برای شرکت در نظر سنجی حتما” لازم که در سایت ثبت نام کرده
(تا از هرگونه حملات امنیتی جلو گیری شود) و سپس به قسمت نظر سنجی بروید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد